8.3 van 10
  • 910
29 beoordelingen
Direct een bod 085 401 62 21
  • Bel 085 401 62 21

    Bumperkleven, de handigste weetjes!

    24-03-2016

    Bumperkleven is een van de grootste verkeersirritaties die we kennen. Hieronder tref je vijf handige weetjes over dit fenomeen.

    Stel, de automobilist zit op de snelweg, heeft haast en voor hem doemt opeens een lange rij vrachtwagens op. Snel schiet de automobilist de linkerbaan op, maar zijn rijvlak wordt versperd door een andere auto, die net wil gaan inhalen. Er volgt een seintje met de koplampen, maar wat bedoelt de bumperklever? Moet de auto snel aan de kant om uit te wijken of sneller gaan rijden? Tip: ga geen vaart minderen en laat de auto erlangs. En denk aan de tweesecondenregel van je rijlessen: neem de helft van je snelheid en tel daar tien procent marge bij op in meters.

    Sommige mensen blijven op de snelweg onnodig links rijden, ook als er ruimte is in het rechter baanvak. Dit terwijl onnodig links rijden strafbaar is en eventueel gevaarlijk gedrag kan uitlokken. Toch behoort dit niet de reden te zijn om je volgafstand te onderschatten. Deel je snelheid door 3,6, zodat je kunt bepalen hoeveel meter per seconde je aflegt. Bij 120 kilometer per uur ben je binnen één seconde al 33 meter opgeschoten en dan gaat een alerte bestuurder pas remmen. Dit is de ‘reactieweg’. Als je de reactieweg en je remweg optelt ontstaat de stopafstand.

    Op onze overvolle autowegen is een automobilist bijna nooit alleen. Dit leidt ertoe dat er onder bestuurders een nerveus spel ontstaat van stelselmatig remmen en weer optrekken. Dit mechanisme is een voorname fileveroorzaker.

    Wie in de file staat, ziet dat de rijstroken vaak beurtelings in beweging komen. Om voor zijn gevoel zo ver mogelijk te komen schiet de echte bumperklever van de ene rijstrook naar de andere, in de veronderstelling dat hij dan opschiet. Zelfs bij dit soort lage afstanden is het zaak om afstand te bewaren: de kans is aanwezig dat in dit soort situaties je aandacht verslapt, waardoor je minder adequaat reageert op de verkeerssituatie om je heen. Een ander voordeel van een beetje afstand houden in de file is dat je kunt blijven doorrollen, wat het brandstofverbruik en de doorstroming ten goede komt. Let bij files er ook altijd op dat er voldoende afstand overblijft voor motorrijders om te passeren.

    Als een vrachtwagenchauffeur een andere vrachtwagen wil inhalen, ervaart hij vaak druk van personenauto’s achter zich. Deze auto’s zouden hun volgafstand juist met een seconde moeten verhogen omdat zij niet kunnen zien wat er aan de voorzijde van de vrachtwagen gebeurt. Ook zijn er vrachtauto’s die achter personenauto’s ‘plakken’. De vrachtwagenchauffeur wil dan zo min mogelijk van zijn opgebouwde snelheid verliezen. Hij is strafbaar in het geval dat hij minder dan een halve seconde tussen zichzelf en de voorganger heeft; in het geval van een snelheid van tachtig kilometer per uur zit er elf meter tussen beide.

    Verkoop uw auto of vrachtwagen

    Hoe werkt het?