085 401 62 21 Direct een bod

De langverwachte Alfa Romeo Giulia

En daar is ie dan: de belangrijke en langverwachte nieuwe Alfa Romeo, de auto die het merk aan een broodnodige revival moet helpen. Dit is de Giulia Quadrifoglio, een modelnaam die moeilijk te spellen is en met zijn pk’s (bij het topmodel) waarschijnlijk ook moeilijk te rijden is, tenzij u natuurlijk een coureur bent die er alles uit kan halen.

Alfa Romeo geeft nog niet veel weg tot nu toe, dus we weten nog niet veel over de auto die het de BMW 3-serie moeilijk moet gaan maken. Wat we wel weten heeft betrekking op het absolute topmodel dat zich Quadrifoglio (‘klavertje vier’) noemt. Dat is gelukkig de versie ook waarin we het meest geïnteresseerd zijn.

Italiaanse charme met Ferrari-power

We laten de cijfers voor zich spreken: we hebben het hier over 510 pk, een vermogen dat wordt genereerd door een 3,0-liter V6 die is ontwikkeld in de stallen van Ferrari. Hij heeft cilinderuitschakeling om het verbruik en de uitstoot te drukken, en twee turbo’s om deze familiesedan als een raket in 3,9 seconden voort te stuwen naar de 100 km per uur. Houd je maag en kaak maar vast!

Nieuwerwetse technieken en ouderwets rijplezier

Ook belangrijk: de Giulia heeft achterwielaandrijving, zoals het een oldskool-racer betaamt, maar met moderne torque-vectoring om de krachten te verdelen tussen de wielen. Ook komt hij met vierwielaandrijving voor diegene die om grip verlegen zitten, maar deze komt alleen in combinatie met minder krachtige motoren. Er is een compleet nieuw onderstel van aluminium geconstrueerd met een ingewikkelde voorwielophanging, dat exclusief is voor Alfa Romeo, die moet maken dat de Giulia de ‘scherpste en meest direct sturende auto in z’n klasse’ wordt.

Veel nieuwe materialen worden toegepast, zoals koolstofvezel, zowel voor de carrosserie (dak, motorkap) als voor bijvoorbeeld de aandrijfas. De deuren en spatschermen zijn van aluminium, de remmen zijn koolstof-keramisch. Het gewicht van de Giulia Quadrifoglio is zo’n 1.500 kilo, netjes verdeeld over beide assen. De wielbasis is lang en de overhang aan de voor- en achterzijde kort, wat niet alleen moet bijdragen aan een goede balans, maar ook een van zijn belangrijkste eigenschappen ten goede moet komen: het uiterlijk, dat tegelijk agressief en sierlijk is en naar het schijnt op snelheid zorgt voor actieve downforce.

Stijlvolle sportiviteit in het alledaagse straatbeeld

Het is nog afwachten hoeveel van deze hoogstaande techniek en visuele pracht we op meer bescheiden versies gaan terugzien. In ieder geval komt de Giulia met 1,4 en 1,8 turbo-benzinemotoren, een V6-diesel plus een rits viercilinders. Vaak geven echter wel de topmodellen hun technische genen door aan hun scherper geprijsde broertjes. Vast staat dat deze versies het alledaagse straatbeeld gaan opfrissen met hun stijl en sportiviteit.

Contact
Vandaag Verkopen

Anthony Fokkerstraat 24

3261 LB Oud-Beijerland

info@vandaagverkopen.nl

085 401 62 21