8.3 van 10
  • 910
29 beoordelingen
Direct een bod 085 401 62 21
  • Bel 085 401 62 21

    Dit verandert er aan de bijtelling in 2016

    11-01-2016

    Wat er in het jaar 2016 allemaal zal gaan veranderen is op sommige vlakken nog onbekend, wel bekend is dat er op het gebied van bijtelling het een en ander gaat veranderen. De term ’14 procent bijtelling’ was inmiddels ingeburgerd geraakt in auto rijdend Nederland, maar met ingang van 2016 bestaat dit tarief niet meer voor mensen die een nieuw leasecontract aangaan. Wat verandert er nog meer aan de bijtelling dit jaar?

    In 2016 gaat de bijtelling op de schop. Voor mensen die een reeds bestaand leasecontract hebben verandert er niets, maar voor de mensen die in 2016 een nieuwe leaseauto gaan uitkiezen zullen er andere regels gaan gelden. Immers, sommige bijtellingstarieven zullen verdwijnen in 2016, en daarvoor in de plaats komen hogere tarieven. Want: hoe meer CO2 uw auto uitstoot, hoe hoger de bijtelling voor het privégebruik van uw auto wordt.

    Vier procent blijft vier procent

    In het geval van volledig elektrische auto’s zal het bijtellingstarief in 2016 niet veranderen. Het gaat hier dan om auto’s die dus geen CO2 uitstoten en dus ook geen verbrandingsmotor hebben. Voor drie modellen geldt ook dat je in 2016 vier procent bijtelling betaalt: de Nissan Leaf, de Reanult Zoe en de Tesla Model S.

    Zeven procent wordt vijftien procent

    In deze tweede categorie, de stekkerhybrides, gaat de bijtelling van zeven naar vijftien procent. Het betreft hier de auto’s met een uitstoot van 1 tot maximaal 50 g/km, de elektrische auto’s met een brandstofmotor als range extender en plug-in hybrides.  Voorbeelden zijn de Volkswagen Passat GTE, de Volvo V60 Plug-in en de Mitsubishi Outlander PHEV.

    Veertien procent wordt eenentwintig procent

    Dan is er nog een derde categorie: de meest bekende bijtellingscategorie. Deze categorie, die voor ongekende populariteit zorgde voor de onder meer de Peugeot 308, de Volvo V40 en de Renault Clio, is in 2016 de nieuwe 21 procents bijtellingscategorie.

    Twintig procent wordt 21 of 25 procent

    De auto’s die in 2015 al in de 25 procent bijtellingsklasse zaten blijven daarin, aangevuld met een deel van de modellen die in 2015 nog in de 20 procent bijtellingscategorie vielen. Het gaat hier dan om auto’s die meer dan 106 g/km CO2 uitstoot hebben.

    Verkoop uw auto of vrachtwagen

    Hoe werkt het?