8.3 van 10
  • 910
29 beoordelingen
Direct een bod 085 401 62 21
  • Bel 085 401 62 21

    Ferrari V8 in een V12

    30-09-2016

    Met de nieuwe Ferrari GT C4 Lusso T heeft de Italiaanse autofabrikant zichzelf weer eens overtroffen. Het is de opvolger van de FF, de allereerste gezinsferrari, waar hij ook best wel op lijkt. Ook al moet je de echte ‘ferraristi’, de harde kern van de Ferrari-liefhebbers, dat natuurlijk niet in het aangezicht zeggen, want die zullen dit vehikel zien als een ware revolutie.

    Vergeleken met de FF zijn er enkele duidelijke verbeterpunten, zoals de verbetering van het van Porsche geleende vierwielbesturingssysteem, wat leidde tot 4RM-s. Of de restyling van het interieur, met als middelpunt het infotainmentsysteem met een 10,25 duim groot scherm. De luchtsleep achter de auto is met zes procent verlaagd, wat hem nog weer sneller maakt. En dan nog de 6,3 liter V-12, waarmee hij 690 pk en 697 Nm uitbraakt.

    Uniek vierwielbesturingssysteem

    De fastback-stijl is geïnspireerd op het ontwerp van de 250 GT Berlinetta Russo en de luchtsleuven in de flanken zijn ontleend aan de 330 GTC. De ‘4’ in de soortnaam staat vanzelfsprekend voor het vierwielbesturingssysteem. Hierbij is een voor de motor geplaatste versnellingsbak  met vier verzetten, die het slippen van de koppeling kan over dragen naar de wielen. Het is in eerste instantie een achterwielaandrijver, waarbij de hulp van de voorwielen erbij kan worden betrokken. Dit geeft een zeer prettige stabiliteit, wat het bijvoorbeeld mogelijk maakt om in bergachtige Noord-Italiaanse haarspeldbochten toch helemaal ‘king of the road’ te kunnen zijn.

    Ten aanzien van snelheid is het ook een opmerkelijke auto: hij gaat van nul tot honderd in 3,4 seconden. De teller slaat door tot 335 kilometer per uur, wat je niet snel zult aantreffen in een gezinsauto. Ten aanzien van die snelheid kunnen we dan ook stellen dat de atmosferische V12 nog wat is opgekieteld, waardoor er nu dertig PK meer uit de 6,3 liter wordt gehaald. De 690 PK heeft echter wel achtduizend omwentelingen nodig om zijn top te bereiken. Van de 697 Nm staan er al zeker vijfhonderd ter beschikking bij 1750 opm, waardoor je alsnog als een raket vooruit schiet zodra je het gaspedaal intrapt.

    Geroemd in de autobladen

    De Getrag-bak met twee koppelingen heeft hij overgenomen van de FF, waarmee het racemonster als vanouds door z’n zeven verzetten raast. Want waarom dat wat goed is gaan wijzigen? In de autobladen worden verder het interieur geroemd, de sublieme optionele geluidsinstallatie en de uitstekende koelinstallatie. Ook al word je qua geluid natuurlijk al heerlijk in de watten gelegd met het geronk van de V12, die een geluid voortbrengt dat alleen maar uit Italië afkomstig kan zijn.

    Of hij zal worden uitgeroepen tot gezinsauto van het jaar is nog even de vraag; de bolide heeft slechts twee autoportieren en het prijskaartje van deze gezinsferrari bedraagt 268.000 euro; misschien toch maar niet sparen voor de studie van de kinderen? U wilt uw Ferrari waarschijnlijk niet verkopen, mocht u een andere auto willen verkopen, horen wij dat heel graag! Neem gerust contact met ons op.

    Verkoop uw auto of vrachtwagen

    Hoe werkt het?