8.3 van 10
  • 910
29 beoordelingen
Direct een bod 085 401 62 21
  • Bel 085 401 62 21

    Record aantal aanbod occasions

    22-01-2016

    Geen record zo hoog of de actualiteit achterhaalt hem wel weer: er is een nieuw record geboekt bij de negen grootste Nederlandse internetportalen. Er stonden immers nog nooit zo veel occasionadvertenties op de grootste internetportalen als afgelopen december. Bij elkaar opgeteld lieten de sites immers een totaal aantal zien van 1,41 miljoen occasionadvertenties. Ter vergelijking: een jaar eerder in dezelfde maand lag dit cijfer nog op 1,27 miljoen advertenties voor occasions. Dit betekent een stijging van maar liefst 10,5 procent.

    Het record cijfer is bekend gemaakt door Autobiz, en deze cijfers werden bewerkt door Aumacon. Omdat het mogelijk is dat occasions op meerdere portalen voorkomen, zijn de dubbele vermeldingen ook nog eens niet meegenomen in dit hoge cijfer, het gaat hier dus puur en alleen om het netto aanbod van occasions. Medio december stonden er 548.500 unieke occasions te koop, terwijl dat een jaar eerder nog 475.500 was, wat een vermeerdering van ruim 15 procent betekent. Het aantal topportalen dat gemiddeld voor een occasion is ingezet, daalde daarmee licht naar 2,6 portalen.

    De mensen durven weer geld uit te geven aan auto’s

    De Nederlandse autobedrijven verkochten in december gezamenlijk bijna 89.000 occasions, wat vergeleken met dezelfde maand in 2014 een vermeerdering betekende van acht procent, want toen gingen er 83.000 van de hand. We kunnen dus stellen dat de consument weer geld durft uit te geven aan een auto. Echter, de handel van consumenten onderling, de C2C-occasionhandel, schoot echter onder heet niveau vaan vorig jaar. De B2B-handel (bedrijven onderling) nam daarentegen behoorlijk toe. Dit alles blijkt uit de door Aumacon bewerkte cijfers van VWE.

    Particulieren onder elkaar (C2C) verkochten in december 2014 vier procent meer dan in december 2015: 57.500 tegenover 55.000 auto’s in de particuliere sector. In de professionele handel van bedrijven onderling (B2B) zijn echter heel andere cijfers tee bespeuren, met een toename van ruim zeventien procent. De handelaren verkochten naamelijk 65.000 auto’s ten opzichte van 55.500 in december 2014.

    De cijfers over het hele jaar bekeken

    Om de cijferreeks nog maar even compleet te maken: cumulatief gezien over 2015 behaalden de autobedrijven (B2C, Business To Consumer) in totaal 1,08 miljoen occasionverkopen aan consumenten, terwijl dit in 2014 nog 1,03 miljoen was; dat betekent een toename van 4,7 procent. De C2C-sector (consumenten onderling) zakte met 1,9 procent: 667.000 in 2015 tegenover 680.000 in 2014. Tot slot boekte de B2B-sector (bedrijven onderling) een vermeerdering van 2,9 procent: 742.000 tegenover 721.000 stuks. Al met al kunnen we stellen dat 2015 een goed jaar was voor de autoverkopen.

    Verkoop uw auto of vrachtwagen

    Hoe werkt het?