8.3 van 10
  • 910
29 beoordelingen
Direct een bod 085 401 62 21
  • Bel 085 401 62 21

    Rijklaarmaakkosten auto’s

    04-05-2016

    Veel toekomstige auto-eigenaren is het een doorn in het oog dat ze behalve het aankoopbedrag van hun nieuwe auto ook nog eens kosten moeten maken voor het rijklaar maken van de auto. Toezichthouder ACM (Autoriteit Consument & Markt) heeft onderzoek gedaan naar de ‘prijsmisleiding’ bij de aankoop van een auto. De ‘prijswaakhond’ is hiertoe aangezet door de Consumentenbond, die de praktijken van de autoverkopers vergelijkt met het vragen van servicekosten bij theaterkaartjes.

    Het gaat in dit geval om de kosten die worden berekend voor het rijklaar maken van de auto. Voorbeelden hiervan zijn het gedeeltelijk vullen van de benzinetank of het bestellen van de kentekenplaten. Aangezien dit soort kosten niet zijn inbegrepen in de geadverteerde prijs, kunnen autokopers voorafgaand aan hun aankoop slecht prijzen vergelijken of worden ze achteraf negatief verrast.

    Meerkosten aankoop auto tussen de 660 en 1.300 euro

    Een eerder onderzoek van de Consumentenbond toonde aan dat de autoconsument dikwijls tussen de 660 en 1.300 euro meer betaalt dan de geadverteerde prijs; in feite een vorm van onvervalst ‘boerenbedrog’. Want een fietsenmaker brengt ook geen extra kosten in rekening als uw fiets gerepareerd is. En u hoeft een bakker ook niet extra te betalen als u een brood koopt. De koploper in het onderzoek bleek de Toyota Yaris te zijn, met een prijsvermeerdering van maar liefst drieduizend euro.

    De Consumentenbond heeft branchevereniging RAI gemaand om zich ervoor hard te maken de auto-importeurs te laten stoppen met dit soort extra kosten, waarvan volgens de Consumentenbond tot op heden nog weinig terecht is gekomen. De bond heeft daarop de hulp van de ACM gevraagd. De RAI schermt er echter mee het goed te doen, doordat autoverkopers tegenwoordig bij hun advertenties het regeltje plaatsen van ‘zie de verkoopvoorwaarden op de website’. Ook staan de bijkomende kosten genoemd in offertes. De ACM wil echter op haar beurt dat alle bedrijven alle kosten ook al in de advertenties opnemen, wat volgens hen in het belang van zowel de autoconsument als de autoverkoper is. Ze is van mening dat autobedrijven die onduidelijk zijn over prijzen en voorwaarden daarmee voor oneerlijke concurrentie zorgen.

    Prijsopdrijving vindt al tientallen jaren plaats

    Kritische autojournalisten hebben reeds uitgesproken er een hard hoofd in te hebben dat het fenomeen rondom de rijklaarmaakkosten van auto’s snel wordt opgeheven, omdat het in feite al tientallen jaren wordt toegepast.

    Een ander punt van zorg die de Consumentenbond heeft is de prijsopdrijving door autobedrijven door de verkoop van allerlei accessoires, die de aankoopprijs van de auto behoorlijk kunnen opdrijven.

    Verkoop uw auto of vrachtwagen

    Hoe werkt het?