8.3 van 10
  • 910
29 beoordelingen
Direct een bod 085 401 62 21
  • Bel 085 401 62 21

    Toyota verkoopt fors meer hybrides in Europa

    30-01-2017

    De eigenwijze koers van Toyota werpt duidelijk vruchten af, want Toyota verkoopt fors meer hybrides in Europa en dus ook in Nederland. Op eigenzinnige wijze begon het Japanse automerk zich ooit volledig in te zetten op hybrides. Inmiddels is zelfs in het tamelijk dieselminnende Europa de hybride van Toyota gemeengoed geworden.

    De verkoop van hun hybrides was immers in 2016 circa veertig procent hoger dan in het jaar ervoor. Dit percentage mag opmerkelijk heten, aangezien in het jaar 2015 het dieselgateschandaal van Volkswagen speelde, wat een effect had op de kopers van dieselauto’s in Europa.

    Toyota heeft goed geprofiteerd van onze bijtellingsregels

    Al jaren voordat VW met software begon te knoeien kwam Toyota al met zijn hybrides. De Japanners profileren zich op geen enkele wijze meer met de fossiele brandstoftypes. Zeker als je ziet dat er een BMW-zelfontbrander in de Toyota Verso is ingebouwd is het duidelijk dat dit merk het ontwikkelingsbudget liever aan andere zaken uitgeeft. De enige uitzondering hierop is een bedrijfsauto als de Hi-Lux.

    De afgelopen jaren werd de koers van Toyota in ons land beloond met een gunstige fiscale behandeling middels de bijtellingsregels, maar in overig Europa stond het merk buitenspel bij het grote aanbod van diesels in die landen. Vooral Duitse automerken verkochten veel auto’s met hun zelfverbranders, maar dat is aan het veranderen. Het besef dat diesel écht een forse aanslag op het milieu is komt tot leven in het feit dat allerlei grote Europese steden met ingang van 2025 een dieselverbod willen gaan invoeren. In Noorwegen mogen met ingang van dat jaar zelfs ook geen benzineauto’s meer rijden.

    Toyota vooral buiten Europa populair

    Deze nieuwe regels op het gebied van dieselauto’s komen Toyota goed uit. Ze is inmiddels met haar hybrides niet meer een buitenbeentje op de markt, maar heeft er wel flink van geprofiteerd. Het ligt voor de hand dat in Europa elke Toyota nog zeker de komende vijf jaar een hybride aandrijflijn mee krijgt.

    Wel moet erbij worden vermeld dat het Japanse automerk in Europa geen opmerkelijk grote speler is op de markt van auto’s. Zo had Toyota (inclusief Lexus) in 2016 een marktaandeel van 4,2 procent. Dat is bijvoorbeeld veel minder dan de maar liefst 25 procent marktaandeel van een merk als de Volkswagen Group. In internationaal opzicht scoort het merk echter beter dan alleen in Europa. Zo is Toyota in thuisland Japan vanzelfsprekend het meest verkocht merk auto’s.

    Vandaag Verkopen brengt u graag het allerlaatste nieuws in de autowereld. Wilt u uw Toyota verkopen? Meld uw auto gratis online aan! 

    Verkoop uw auto of vrachtwagen

    Hoe werkt het?